I. Zasady ogólne.
- Mając na uwadze konieczność zapewnienia osobom małoletnim należytej ochrony w trakcie ich pobytu w obiekcie hotelowym należącym do Grupy Hoteli SPA Dr Irena Eris, wprowadzone zostają niniejsze „Standardy ochrony małoletnich w Grupie Hoteli SPA Dr Irena Eris”, zwane dalej Standardami.
- Ilekroć w Standardach jest mowa o:
- hotelu – rozumie się przez to dowolny obiekt hotelowy wchodzący w skład Grupy Hoteli SPA Dr Irena Eris tj. Hotel SPA Dr Irena Eris Krynica Zdrój, Hotel SPA Dr Irena Eris Wzgórza Dylewskie, Hotel SPA Dr Irena Eris Polanica Zdrój,
- dyrektorze hotelu – rozumie się przez to osobę zarządzającą danym Hotelem Grupy Hoteli SPA Dr Irena Eris,
- pracowniku hotelu – rozumie się przez to osobę zatrudnioną w Hotelu, niezależnie od rodzaju umowy na podstawie, której wykonywana jest przez nią praca w Hotelu,
- małoletnim – rozumie się przez to osobę, która nie ukończyła 18 roku życia.
- Na każdym etapie stosowania procedur wynikających ze Standardów należy pamiętać, że mogą one stanowić niedogodność dla Gości hotelowych, w związku z czym należy wykazywać zrozumienie dla reakcji Gości na powyższe i tłumaczyć im konieczność, tak faktyczną jak i prawną, przeprowadzania w Hotelu przedmiotowych procedur. Reakcja Gościa hotelowego nie może jednak stanowić powodu do odstąpienia od procedur.
- Wszelkie procedury przewidziane Standardami należy stosować w sposób racjonalny, z uwzględnieniem wszystkich zaistniałych okoliczności.
- Pracownicy Hoteli powinni w kontaktach z małoletnimi uwzględniać poziom ich rozwoju emocjonalnego oraz intelektualnego, a w przypadkach, gdy małoletni jest osobą niepełnosprawną lub osobą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wziąć tę okoliczność pod uwagę.
II. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między pracownikami Hotelu a małoletnim, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.
- Jakiekolwiek kontakty pomiędzy pracownikiem Hotelu a małoletnim, przebywającym w Hotelu, nie powinny wykraczać poza interakcje uzasadnione obowiązkami służbowymi pracownika Hotelu.
- Niedopuszczalne jest stosowanie, przez pracowników Hoteli, wobec dziecka przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej, cyberprzemocy, zaniedbania w jakiejkolwiek formie.
- Rekomendowane jest unikanie pozostawania sam na sam z małoletnim w przestrzeniach prywatnych np. pokój hotelowy.
III. Zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w Hotelu i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w Hotelu.
- Identyfikacji małoletniego i jego relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w Hotelu, dokonują pracownicy Działu Relacji z Gośćmi.
- Identyfikacja taka następuje na podstawie oświadczenia osoby dorosłej, która przebywa w Hotelu z dzieckiem, potwierdzającego dane dziecka oraz określającego relacje łączące ją z dzieckiem.
- W przypadku odmowy wypełnienia oświadczenia, o którym mowa w pkt III ust. 2 powyżej Hotel odmówi zameldowania.
- Jeśli w trakcie przeprowadzania procedury opisanej w pkt III ust. 1 pracownik Działu Relacji z Gośćmi nabierze jakichkolwiek wątpliwości co do relacji łączącej małoletniego i osobą dorosłą, z którą przebywa on w Hotelu, wówczas należy o tym dyskretnie powiadomić Dyrektora Hotelu lub jego Zastępcę lub Przełożonego. Małoletni, jak i osoba dorosła powinni w tym czasie pozostawać pod obserwacją pracowników Hotelu.
IV. Zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie Hotelu jest zagrożone.
- Jeżeli zaistnieje uzasadnione przypuszczenie, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie Hotelu jest zagrożone, wówczas każdy pracownik Hotelu jest zobowiązany, do reakcji na powyższe i do podjęcia stosownych działań.
- Uzasadnione podejrzenie skrzywdzenia małoletniego występuje w szczególności wtedy, gdy pracownik Hotelu zaobserwował okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie małoletniego, gdy małoletni nosi ślady mogące świadczyć o krzywdzeniu, a także gdy małoletni sam poinformował o krzywdzeniu.
- Działania, o których mowa w ust. 1, powinny polegać na natychmiastowym powiadomieniu o zaistniałej sytuacji Dyrektora Hotelu, a jeśli to nie będzie możliwe lub mogłoby spowodować zbędne opóźnienie, na powiadomieniu Zastępcy Dyrektora Hotelu lub Przełożonego lub policji.
- Pracownik może podjąć również bezpośrednie działania mające na celu zastopowanie krzywdzenia, uwzględniając, jednakże, by taka próba nie zagrażała bezpieczeństwu jego samego, małoletniego, ani też osób postronnych. Osobą postronną w rozumieniu niniejszego postanowienia nie jest sprawca lub współsprawca krzywdzenia. Działania pracownika Hotelu powinny pozostawać w granicach prawa, w szczególności stosować się do zasad regulujących kwestię obrony koniecznej lub tzw. zatrzymania obywatelskiego.
V. Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego.
- Po powiadomieniu przez pracownika Hotelu o sytuacjach przewidzianych w niniejszych Standardach, Dyrektor Hotelu lub inna osoba wymieniona w pkt. IV ust. 3 jest zobowiązana do oceny sytuacji, a jeśli ustalone okoliczności uzasadniają taki krok, do powiadomienia policji lub sądu opiekuńczego.
- W sytuacjach niecierpiących zwłoki do powiadomienia policji jest uprawniony i zobowiązany każdy pracownik Hotelu.
VI. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników Hoteli do stosowania Standardów, zasady przygotowania tych pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.
- Osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie pracowników Hoteli do stosowania Standardów są Dyrektorzy Hoteli, każdy w zakresie zarządzanego przez siebie Hotelu, których wspiera w tym zakresie Kierownik Działu Personalnego spółki Hotele SPA Dr Irena Eris Sp. z o.o.
- Pracownicy Hoteli będą mieli możliwość podnoszenia swych kompetencji związanych z zadaniami wynikającymi ze Standardów w ramach szkoleń wewnętrznych. Odbycie szkolenia pracownik potwierdza podpisem na liście obecności oraz podpisuje stosowne oświadczenie.
VII. Postanowienia końcowe.
- Co najmniej raz na dwa lata dokonywana będzie przez Dyrektora Hotelu ocena Standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami, a wnioski z przeprowadzonej oceny zostaną udokumentowane na piśmie.
- Standardy obowiązują we wszystkich Hotelach SPA Dr Irena Eris i dostępne są na stronie internetowej www.drirenaerisspa.pl oraz w formie papierowej, w widocznym miejscu na Recepcji, w poszczególnych Hotelach, wraz z wersją skróconą przeznaczoną dla małoletnich.
- Standardy wchodzą w życie z dniem 15 sierpnia 2024 roku.